Volgens sommigen is crowdfunding in 1885 begonnen in New York toen er een sokkel moest komen voor het Statue of Liberty en de stad zelf niet te middelen had, volgens anderen is het al vele malen ouder dan dat. Hoe dan ook, crowdfunding is niet meer weg te denken in het financieringslandschap en is het uitgegroeid tot een snel groeiende industrie. In 2017 werd er in totaal voor € 223 miljoen geïnvesteerd wat weer een sterke groei was ten opzichte van het jaar ervoor (€ 170 miljoen). De verwachting is dat deze groei nog wel een tijdje door zal zetten.
Voorfinanciering en rewardbased
Crowdfunding is marketing, financiering en validatie van je product in één keer. Een aantal jaar geleden ging het vooral om het voorfinancieren van producten. Als een ondernemer een idee had voor een nieuw product maar dit niet kon financieren ging de ondernemer crowdfunden. Door het product voor te verkopen werd het opeens wel mogelijk om het productieproces te starten. Daarbij haal je als ondernemer niet alleen geld op maar kan je ook toetsten of er echt vraag is naar je product en creëer je ambassadeurs voor je bedrijf. Naast voorverkoop werkt dit ook wanneer er via de crowd donaties worden gevraagd. Het is bij deze vormen van crowdfunding wel belangrijk dat het producten de crowd aanspreken.
Leningen en equity
De markt heeft zich enorm ontwikkeld en tegenwoordig zie je vooral investeringen in de vorm van een lening en soms eigen vermogen. Bij de investering in de vorm van een lening of in ruil voor aandelen wordt er vaak veel zakelijk gekeken naar het bedrijf. Zo wil de investeerder vaak cijfers zien en wordt er, net als bij een bank, een risico inschatting gemaakt. De lening past goed bij bedrijven die al wat langer bestaan en die cijfers hebben op basis waarvan het risico bepaald kan worden. Zit er veel risico aan de investering dan past een investering in ruil voor aandelen vaak beter. Wel moet er dan de mogelijkheid zijn dat er in de toekomst voldoende waarde gecreëerd wordt.
Sommige ondernemers denken dat crowdfunding eenvoudig is terwijl het misschien wel de meest tijdsintensieve vorm van alternatieve financiering is. Zorg er altijd voor dat het juiste platform kiest en dat je voldoende tijd hebt om van de campagne een succes te maken. Het is altijd de truc om gelijk de eerste dag ruimschoots van de 0% los te komen door het eigen netwerk in te zetten. Probeer hier altijd je eigen creativiteit te gebruiken!
Tips en tricks